Interview met Carine Crutzen en Renée Fokker

Wo 09 mei 2018

Carine Crutzen en Renée Fokker spelen de vrouwelijke hoofdrollen in ‘Wijn’, een nieuwe tragikomische toneeltekst van Philip Walkate. De één (Crutzen) speelt een dame uit een buitengewoon rijk milieu. Haar man is CEO van een bank en organiseert wijnavondjes waar wijnen worden geschonken van meer dan duizend euro. De ander (Fokker) is als docent sociale psychologie beslist well to do, maar haar man is ‘slechts’ broodschrijver en aan de hoge stand van de gastvrouw zal zij nooit kunnen tippen. Dat geeft spanningen.

Fokker: “Het is een groot plezier om deze rol te spelen. Dat heeft met dat welgestelde milieu te maken. Ik kom daar zelf absoluut niet uit, maar ik ken het wel uit mijn jeugd. Wij woonden aan de ‘goudkust’ van Nijmegen. Iedereen had daar een zeilboot. Wij niet. Iedereen zat op hockey. Wij niet. Al die kinderen kwamen altijd dolgraag bij ons, want bij ons mocht alles. Mijn ouders vonden het belangrijker dat je deed wat je leuk vond dan dat je ‘het beste’ deed. Terwijl het in die kringen altijd beter en hoger moet, ook al zit dat er niet in. Het is een milieu van ‘keeping up appearances’. Dat milieu is mooi weergegeven in de voorstelling: het stuk is een rariteitenkabinet van mensen die allemaal niet zeggen wat er echt aan de hand is. Dat is grappig en pijnlijk tegelijk. Mijn personage Marja zegt alles met een vriendelijke lach, ook de meest vreselijke dingen. Ze is zelfverzekerd en speelt voortdurend mooi weer. Dat is leuk om te doen, ik zoek die rol fysiek op en speel Marja als een soort kip, met een hoge borst, superalert en ik ga steeds ‘vol’ erin”.

Crutzen: “Het mooie en tragische aan mijn personage Charlotte is dat ze kampt met een groot verdriet dat ze kost wat kost binnenshuis wil houden. ‘Wijn’ is echt een tragikomedie, dat betekent voor je rol dat je steeds moet schakelen en je emoties heel goed moet doceren. Je moet telkens de schijn ophouden en ondertussen op zoek naar momenten dat het verdriet er even uit mag. En eigenlijk mag dat in Charlottes milieu nooit. Ik ken dat milieu vanuit de rol die ik heb gespeeld in de televisieserie ‘Oud geld’. Het mooie aan dat soort mensen vind ik de vanzelfsprekendheid van ‘ik mag er zijn’ en ‘ik heb het recht om het woord te voeren’. Tegelijkertijd zijn het mensen die iets op te houden hebben, die op een bepaalde manier hypocriet zijn in hun gedrag en dat vaak zelf niet door hebben. Dat is interessant om te spelen”.

En wijn? Zijn de actrices in hun dagelijks leven bekend met het drinken van exclusieve wijnen tijdens wijnavondjes?

Fokker: “Mijn vader was een wijnkenner. Ik heb in mijn jeugd heel wat oude Pomerols gedronken, maar eigenlijk is het niet aan mij besteed. Ik vind het ontzettend moeilijk om te proeven. Ik proef gewoon ‘wijn’. Dus je kan mij net zo goed een wijn uit de supermarkt geven”.

Crutzen: “Ik ben absoluut geen kenner, maar wel een liefhebber. Mijn man organiseerde vroeger wijnavonden. Niet met wijnen van meer dan duizend euro, maar wel met goede wijnen. Ik dacht dan soms ook wel: ‘Hoe lang kan je in hemelsnaam ouwehoeren over de smaak!’ Aan de andere kant vind ik het fascinerend dat je van zo’n wijnproeverij echt beter gaat proeven, je gaat je smaak ontwikkelen. En wij hebben – net zoals in het stuk gebeurt – bijzondere flessen wijn gekocht op een wijnboerderij in Italië voor onze twee zoons toen zij nog klein waren. Die flessen moesten blijven liggen tot ze achttien werden. Op hun verjaardagen hebben we ‘hun’ flessen opengemaakt en gedronken. Dat is dan echt een mooi moment”.

'Wijn' is zaterdag 19 mei te zien in Flint. Kaarten zijn hier verkijgbaar. 
 

Actueel

Winkelmandje

U heeft geen voorstellingen in uw winkelmandje.

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.