BLOG - Tips en Tricks bij de organisatie van een bedrijfsuitje

Het woord zegt het al, bedrijfsuitjes, een dag buiten de deur, samen met je collega’s aan de klimwand of in een luidruchtig all you can eat restaurant. Voor veel collega’s een excuus om omwille van ‘teambuilding’ flink aan de drank te gaan of conflicten uit te spreken bij het voorgerecht. Een bedrijfsuitje is echter het ideale moment om je collega’s beter te leren kennen. Tegenwoordig is Face to Face contact op de werkvloer niet meer zo vanzelfsprekend. Bij grote bedrijven spreek je collega’s vaak digitaal en kan je geen gezicht bij de naam bedenken.

‘Live’ ontmoeten is een trend die door het digitale tijdperk even is geweest maar nu weer sterk terugkomt. Vandaar dat veel evenementenbureaus hier op in spelen in hun B2B berichtgeving. Pakkende beloftes als: ‘Persoonlijke aandacht voor elkaar’ en ‘Leer elkaar om in je eigen kracht te staan’ staan niet mis op hun websites. Maar wat nou als je als bedrijf iedere werknemer wilt betrekken bij de ervaring van een fenomenaal bedrijfsuitje? Hieronder vijf tips bij de organisatie van een bedrijfsuitje.

Tip 1: Stel een tweede doel voor je uitje
Als je bent uitverkoren tot organisator van een bedrijfsuitje staat er een flinke klus op je te wachten. Want, waar te beginnen?! Van belang is wat voor tweede doel je wilt bereiken met het personeelsuitje. Het eerste is natuurlijk het bevorderen van goed contact onder collega’s. Een tweede doel kan al veel meer zeggen over de invulling van het uitje. Ruwweg zijn er twee opties te noemen: je kan er voor kiezen om een uitje te kiezen dat dichtbij jezelf en je bedrijf ligt en anderzijds is het een mogelijkheid om een dagje te plannen dat compleet out of the box is. Kies je voor de eerste optie, dan is een belangrijke kanttekening dat er voor de werknemers genoeg activiteiten worden aangeboden daarnaast ook nieuwe dingen verteld worden. Bijvoorbeeld: als kapster kan je met het team een dagje achter de schermen van een modeshow mee kijken en zelf een kapsel knippen dat passend is bij de show. Kies je voor de tweede optie richt je dan op een activiteit waarin het team verplicht is om samen te werken. Denk aan het bouwen van een vlot of ontsnappen uit een Escape Room. Maar ook een extra laagje cultuur zou niet misstaan in een bedrijfsuitje. Denk aan het bezoeken van een cabaretvoorstelling of musical. Zo speelt Flint hier op in met een arrangement voor groepen en de mogelijkheid voor een hapje en drankje vooraf.

Tip 2: Betrek medewerkers bij de organisatie van het uitje
De rol van organisator is niet niks. Naast je reguliere werkzaamheden is er ook de deadline voor het maken van beslissingen en je hebt nog niet eens de tijd gehad om een datumprikker te maken. Het kan een overweldigende taak zijn, zeker als je voor een groot bedrijf werkt. Je wordt overspoeld door alle keuzes die gemaakt moeten worden. Want wat is het budget? Wil je het personeel mee laten betalen? Hoe doe je dat met dieetwensen als je naar een specifiek restaurant gaat? Als de druk te hoog is het van belang om taken uit te besteden en hulp te vragen aan je collega’s. Zij voelen zich hierdoor ook meer betrokken en gewaardeerd en kunnen waardevolle informatie hebben. Stel je eigen taskforce samen en geef iedere collega een eigen taak. Hierdoor delegeer je de taken maar houd je nog wel controle en heb je nog steeds de mogelijkheid om zelf de knoop door te hakken. Dit hoeven geen standaard vergaderingen in een hokje op kantoor te zijn. Neem je medeorganisatoren mee naar een flexplek om daar in een frisse omgeving te brainstormen. Flex@Flint heeft ruime tafels en banken en is er koffie en thee aanwezig. Een voorstelling voor en door medewerkers is bijvoorbeeld een goede manier om je medewerkers te betrekken.

Tip 3: Kies voor een dubbele dag voor dubbel resultaat
Er moet natuurlijk budget voor zijn, maar als de mogelijkheid er is, kies dan voor een tweedaags bedrijfsuitje. Een overnachting op Texel of juist in een bungalow in de Ardennen, het zijn de uitjes waar nog jaren over na gepraat wordt. Waarom? Collega’s zien elkaar in de meest natuurlijke habitat, slapend in een stapelbed met bijtbitje of snurkmasker. Het beeld wat je van je collega’s hebt, kan op slag veranderen door samen te overnachten. Zo kan je tot de ontdekking komen dat jullie het liefst op dezelfde kant slapen of hetzelfde merk tandpasta gebruiken. Het klinkt onbenullig, maar geeft juist de mogelijkheid om te ontdekken wat je gemeen hebt met elkaar. Daarnaast kan overnachten in een kleine ruimte ook zorgen voor interessante gesprekken en inzichten die weer bij dragen aan het contact op de werkvloer.

Tip 4: Ga met het bedrijf naar een festival
Als de meeste ideeën voor een bedrijfsuitje niet aanspreken, kies er dan voor om iets bijzonders te doen en bezoek met het hele bedrijf een festival. De voordelen van een festivalbezoek zijn groot. Zo hoef je als organisator veel minder zaken zelf te regelen. Op een festival staan genoeg eettentjes en wc hokjes en vaak is er ook een regeling met muntjes voor grote groepen. Op een festival is er genoeg te doen, als organisator zit je dus niet vast aan een programma waar misschien niet iedereen blij mee is. Daarnaast is het bezoeken van een festival vaak gratis en betaal je alleen voor de muntjes. Als de muntjes op zijn kunnen de werknemers zelf ervoor kiezen om bij te betalen. Nog een voordeel is dat

festivals goed te bereiken zijn met de auto. Het terrein is vaak groot genoeg voor het maken van parkeerplekken voor de bezoekers. Collega’s die met het openbaar vervoer komen hebben vaak ook de mogelijkheid om makkelijk het festivalterrein bereiken. Soms zijn festivals ook binnen te vinden en naast het bezoeken van het festival samen met alle anderen is het ook leuk om mee te doen aan een rondleiding van de organisatie. Soms biedt de organisatie dit aan en geven zij een exclusief kijkje achter de schermen. Ook Flint is hier niet onbekend mee. Maar denk bijvoorbeeld ook eens aan een heel ander soort festival, zoals het klassieke September Me. Of een Kampvuurconcert. Heerlijke streetfood gerechten en drankjes, met op de achtergrond jong muzikaal talent.

Tip 5 : Wees creatief maar niet té creatief
Creativiteit is leuk in de organisatie van een bedrijfsuitje, maar ook dit kent grenzen. Een bedrijfsuitje naar bijvoorbeeld de Ardennen kan leuk uitpakken. Lange wandelingen en het bouwen van hutten zullen de meesten collega’s ook nog kunnen waarderen, maar houd het dan ook hierbij. Laat je collega’s niet hun eigen eten vangen en bereiden. Laat ze niet slapen in hun zelfgemaakte hutten. Naast het feit dat dit om een enorme voorbereiding vraagt en de hoeveelheid tijd en energie die daar bij komt is het ook niet goedkoop. De kans dat het fout gaat is groot en dat zou zonde zijn. Maak het jezelf vooral niet te ingewikkeld door elk onderdeel van het uitje uit ongewone activiteiten te laten bestaan. Daarnaast vinden je collega’s het leuk om verrast te worden, tot een bepaalde hoogte. Ook zij willen aan het eind van de dag een normale, niet zelf gevangen, maaltijd en een zacht bed met een dak boven hun hoofd.

Kortom: het organiseren van een bedrijfsuitje is nog niet zo gemakkelijk. Maar als je bovenstaande tips in gedachten houdt, moet het goedkomen! En wil je weten wat Flint voor jouw bedrijfsuitje kan betekenen, neem dan contact met ons op.

 

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.