Theaterkeuken & -café TREK in Flint: een schat aan culinaire verrassingen

Door: Cintha Rood - Events.nl


Wie naar een evenement, voorstelling of congres in Flint gaat, doet er goed aan om vlak voor de bar in theaterkeuken en -café TREK even omhoog te kijken. Op het plafond sieren de originele handtekeningen van tientallen van Neerlands finest uit de entertainmentwereld. Stuk voor stuk hebben ze hun namen door de jaren heen hoogstpersoonlijk op het beton aangebracht. Van sterren waar we afscheid van hebben genomen – zoals Herman Brood en Robert Long – tot BN-ers zoals Patricia Paay en Danny de Munk.

Daphne Korff, verantwoordelijk voor de marketing van Flint, is blij dat het tot de verbeelding sprekend stukje theatergeschiedenis bewaard is gebleven. ‘Tijdens de laatste grote verbouwing hebben we de namen weten te redden. Er stonden er wel meer, maar we konden helaas niet alles behouden. De naam van Koning Willem-Alexander, destijds nog een prins, is bijvoorbeeld achter het plafond van de open keuken verdwenen. Daarom zijn we extra zuinig op wat er over is gebleven.’

Kleurrijke kaart
Het hart van theater en evenementenlocatie Flint herbergt veel meer verrassingen voor haar bezoekers. Chef-kok Thijs Koskamp is al negen jaar verantwoordelijk voor het culinaire feest dat theaterkeuken en -café TREK haar bezoekers aanbiedt. ‘Een aantal jaar geleden is tijdens de grote verbouwing van Flint ook het hele food concept vernieuwd. Ons aanbod is sindsdien echt heel divers.’ Dat betekent een stukje streetfood, waarbij mensen in een informele sfeer hapjes geserveerd krijgen. Deels afkomstig vanuit de open keuken, maar ook vanaf de zelfontwikkelde smoker die buiten staat, de barbecue of de pizza-oven. Dat kan van alles zijn: een frietje, een merguezworstje of een mini-hamburger. ‘We doen dat in Aziatische stijl, maar net zo goed op z'n Italiaans of Spaans; wat de opdrachtgever maar lekker of mooi vindt’, vertelt Thijs. ‘Sommige klanten willen een standaardevenement met een standaardlunch. Anderen willen juist iets wat te maken heeft met het bedrijf of met een specifiek thema: alles is mogelijk.’

Persoonlijke touch
Een momenteel erg populair culinair nummer zijn de houten planken, waarop kleine bakjes met warme en koude hapjes van een hoog niveau worden geserveerd. Deze worden 's avonds voor de reguliere voorstellingen geserveerd, maar kunnen ook deel uit maken van een evenement. Dit concept is ook na de verbouwing ontwikkeld. Korff: ‘Het hout is allemaal afkomstig van het houten plafond van onze oude foyers. Dat hebben we naar houtbewerker gestuurd, die heeft er talloze planken van gemaakt waarop we nu ons eten serveren.’ Dat kunnen broodjes zijn die met een divers aanbod van condimenten bij het diner worden geserveerd, tot grote lunches en buffetten. De manier waarop een diner wordt georganiseerd is minstens zo gevarieerd als de kaart. ‘Wat we doen is heel breed’, vertelt Korff. ‘Walking dinners, sitting down dinners, complete feestavonden. En we verzorgen ook horeca bij optredens, bij een concert van De Dijk waren bijvoorbeeld 1300 gasten aanwezig. Dan heb je het niet over complete diners, maar er moet wel gegeten en gedronken worden. We kijken wat onze opdrachtgevers willen en gaan dan aan de slag om het evenement zo persoonlijk mogelijk te maken.’

Groots of intiem
Voor het team van Thijs is zo'n culinair event allesbehalve een dagelijks kunstje. ‘Het wordt nooit een automatisme want je moet altijd scherp blijven. Maar dat is tegelijk ook zo leuk aan mijn werk, niet voor niets werk ik al negen jaar bij Flint.’ TREK kan van intieme, kleine diners tot sitting dinners voor zo'n 300 man organiseren. Afhankelijke van de opstelling kan bij buffetten of streetfood dinners wel zo'n 800 man eten en drinken. In de grootste Rabobank Theaterzaal is een vaste opstelling van zitplaatsen, daar kunnen tot zo'n 800 gasten eten, maar op het toneel is ook ruimte waar bijvoorbeeld luxe diners of kookworkshops georganiseerd kunnen worden. De ruime AFASzaal kan helemaal naar wens worden ingericht, dat geldt ook voor de kleinere subruimtes die bijvoorbeeld goed zijn geschikt voor vergaderingen.

Exclusieve kijk
Voor Thijs en zijn team is elk event – groot of klein – een creatieve en natuurlijk culinaire uitdaging. Een goed voorbeeld daarvan waren de tot drie keer aan toe door Lidl georganiseerde congressen. Op het menu stond het nieuwste Lidl-feestdagenassortiment. Thijs ‘We mochten bestellen uit het assortiment dat in december aan consumenten zou worden verkocht. Je moet tijdens zo'n avond iets exclusiefs voor 200 mensen neerzetten, terwijl de producten worden aangeleverd op manier waarop het aan de supermarkt wordt geleverd. Dat was toch wel heel bijzonder en erg ingewikkeld.’ Het einddoel was om de groep gasten met hun eigen producten te verrassen. ‘En dat is drie jaar achter elkaar goed gelukt’, vertelt Thijs. Dat gebeurde – geheel eigen aan TREK – elk jaar weer met een vindingrijke insteek: in de vorm van een walking dinner, maar ook met après-ski-achtige stands op het podium waar gasten heerlijk konden proeven van hun eigen assortiment.

Culinaire voorstelling
Thijs: ‘We zeggen altijd: we zijn een theater en we willen een verhaal vertellen. Dat doen we met de open keuken waarin we staan te koken en waar bezoekers ons aan het werk zien. Maar ook op tafel: van de houten planken tot de gerechten. Over elk detail is nagedacht en overal zit een mooi verhaal achter. Je zou kunnen zeggen dat wat in TREK gebeurt, het voorprogramma is voor het grote werk.’

 

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.