Historie

'Architekt Onno Greiner toont meesterschap', kopt de Telegraaf op 3 september 1977. 'Met de Flint begint in Amersfoort een nieuw cultureel tijdperk', voegt de Amersfoortse Courant er paginabreed aan toe.


Na de sloop van de toenmalige Koningin Emmaschool en een fabriekje van elektraonderdelen op het terrein tussen de Coninckstraat, de Teut en de Walikerstraat bepaalden bouwkranen, steigers en werkketen voor lange tijd het beeld in de wijk. Enkele jaren en 10,8 miljoen gulden verder is het zover en op 30 september 1977 wordt het 'Speelstadje' van Onno Greiner feestelijk geopend door de nog jeugdige Koos Postema, met ondermeer een optreden van Willeke Alberti met het Vara dansorkest onder leiding van Charlie Nederpelt.

Het Grand Theatre aan de Snouckaertlaan en de (Ei)Markthal aan de Breestraat maken daarmee definitief plaats voor theater de Flint, bestaande uit: "Het Centrum voor Creativiteitsontwikkeling, een theater met toneelakkomodatie voor 550 mensen, een evenementenhal voor 1000 personen en een cafébistro." aldus het officiële persbericht. Het complex, dat wordt gekenmerkt door eenvoud en zijn multifunctionele eigenschappen met een informeel karakter, is gesitueerd rond een tweetal overdekte en haaks op elkaar staande binnenstraten waarvan op de kruising het restaurant met vergaderruimte te vinden is. Mede vanwege het multifunctionele aspect stonden de stoelen in de theaterzaal aanvankelijk gelijkvloers, maar na een stroom van kritiek vanwege de slechte zichtlijn naar het toneel werden de rijen acht tot en met elf een jaar later trapsgewijs verhoogd.

Vruchtbare theaterseizoenen volgen elkaar op met klinkende namen en gedenkwaardige evenementen zoals bijvoorbeeld het minder vreugdevolle optreden van minister president van Agt in 1978 om pijnlijke bezuinigingsoperaties aan te kondigen, ongeregiseerd onderbroken door de actiegroep 'Wij eisen Vrouwenhuis' die slechts de naam van hun beweging behoefde te scanderen om hun verlangens zonneklaar duidelijk te maken.

Nog voor het tienjarige jubileum wordt duidelijk dat de Flint uit zijn jasje aan het groeien is en wordt er met de gedachte gespeeld om het theater te verplaatsen naar het centrale stadsgebied nabij het toenmalige station, tot een dramatische gebeurtenis op zondag 25 november 1990 deze discussie abrupt doet verstommen: 'Theater de Flint volledig uitgebrand' luidt het breeduit op de voorpagina van de Amersfoortse Courant… De schade bedroeg meer dan tien miljoen gulden en hoewel brandstichting niet werd uitgesloten bleef de oorzaak vooralsnog onbekend.

Een aantal voorstellingen kon vrij snel met inzet van het gemotiveerde personeel worden verplaatst naar het Onze Lievevrouwetheater, de St. Aegtenkapel en de snel van rook en roet ontdane Stadshal van de Flint, aangezien deze door de tussenliggende 'straat' niet door de brand was aangetast. Uiteindelijk werd besloten het theater weer op de huidige locatie op te bouwen, tegelijkertijd te moderniseren en flink uit te breiden met onder andere meer stoelen en een imposante toneeltoren. Inmiddels zijn de verouderde en niet aan de eisen van de ARBO voldoende, handbediende trekken (installatie voor het hijsen van decorstukken en toneelgordijnen) vervangen door een volledig geautomatiseerde trekkenwand.

In de vroege ochtend van 1 september 2010 brak er, net buiten de gevel, een hoofdwaterleiding welke in korte tijd de gehele kelderverdieping van het gebouw onder water en modder zette. Door het doeltreffende optreden van het personeel en de snelle inzet van de brandweer is voorkomen dat geplande evenementen moesten worden afgelast.

In 2010 werd de inmiddels overleden directeur Pieter Erkelens opgevolgd door Harold Warmelink die, gestimuleerd door de economische malaise, met grote voortvarendheid ingrijpende veranderingen doorvoerde. Zo werden de stoelen en vloerbedekking van de theaterzaal in 2012 opnieuw gestoffeerd en ondergingen een groot aantal toiletgroepen in 2013 een flitsende metamorfose.

In 2014 volgde een spectaculaire verbouwing waarbij de entree, het restaurant en de foyers volledig op de schop gingen. Gelijktijdig kwamen er in het voorgebouw aan de Coninckstraat door de uitwisseling van Scholen in de Kunst met Theaterschool de Springplank een aantal delen vrij die als extra gebruiksruimten bij de Flint zijn betrokken.
De entree en foyers werden radicaal getransformeerd tot een imposante ontvangstruimte van majestueuze allure. ‘Trek’ werd de naam van het bijzonder trendy restaurant op niveau, met een uitnodigende sfeer en een uitstekend geoutilleerde open keuken… een gelikte aanwinst voor de lekkerbek.

Ook hieruit blijkt weer; Flint heeft ook onder de moeilijkste omstandigheden altijd weer opnieuw aanleiding gegeven tot wat er van een professioneel en gastvrij theater verwacht kan worden: een ovationeel applaus!

(geschreven door Kees van Kesteren)
 

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.